memo memo...lalala

Sunday, June 26, 2011

sharing is caring people :)

salam...

lama sih aku tak ber-blog..hehe..nampak tak betapa bersemangat nye aku..dengan title diatas..hehe...sebenar nye entry ni adalah untuk meng-kepochi pasal tak lain dan bukan...pasal...pasal...pasal....pasalllll......ok! *mode serious -_-" *..PASALLLL...cheesecake oreo aku yang sangat menjadi!!! YAY!! hehehe..*tetiba terasa diri ni dah boleh kawin...hahaha*...

korang mesti ingat takde entry untuk cheesecake aku tu kan???! korang kejam jika berfikiran sebegitu rupa! sentap k
arang..haha..tapi malang sekali...gambo nye den tak dapek nak amik...sebab dah tinggal sikit-seciput-cinonet je..dah kene makan dengan predator cake kat umah tu...jadi hari ini aku yang baik hati ni nak la berkongsi resipi dengan my friends kek ni....korang jangan la risau...siyes aku tak tipu...kek aku super sedappppp :)..plus, u dun have to bake it...freeze kan je dlm refrigerator..sedap dan menggemukan..hehe

pics: belas ihsan google (lebih kurang cam ni la rupa kek aku..tp without oreo yang bersepah2 kat atas tuh..)

INGREDIENTS:

::Base::
  • 3 packet biskut oreo yang dihancur kecik2 (asingkan cream biskut..jangan buang lak!)
  • 280 g mentega cair (make sure it is not salted butter!)

::filling::
~ingredients (A)~
  • 2 biji telur (amik the egg yolk sahaja)
  • 200 g gula
  • 200 ml susu (aku guna susu kotak HL..sedap!)

~ingredients (B)~
  • 250 g cream cheese (aku guna Philadelphia cheese)
  • 3 1/2 sudu besar geletin yg dicair kan (7-8 sudu air didih~ aku pkai brand nona)
  • 250 g whipping cream (yg dipukul sikit)
  • 1 sudu besar lime juice (suppose guna lemon..disebabkan lemon mahal..aku guna limau ja)
  • masukkan semua cream biskut oreo yg telah diasing tadi
  • 2 keping biskut oreo (ko pecah2 kan..untuk dapatkan effect bintik2 oreo kat cake)

::methods::
~untuk base~
step1
  • campurkan oreo hancur tadi dengan mentega. ratakan dalam baking tin (kalau ade baking tin yg boleh buka bawah dia lagi bagus!) n sejukkan dalam fridge
step2
  • masakan ingredients (A) dalam double boiler smapi mendidih n sebati
  • pukul cream cheese smpai lembut. pastu tambah ingredients (B).pukul smapi sebati.masukkan ingredients (A) yg telah di-double boil tadi
  • tuangkan sebatian tadi tuh atas base yag telah disejuk dalam step1 tadi.and then sejukkan dalam fridge for 2-3 hours. pastu boleh la makan! :)

kalau rajin try la..seriously sedap! xperlu oven pun untuk bakar2 ke ape...so ape lagi..rite?? klah...till the next post...

salam.. :)




2 comments:

  1. balik nanti make sure buat. aku taknak tolong. haha =P

    ReplyDelete
  2. sure2..
    boleh aje...
    senang je kotttt...
    ko balik dlu bru kita bincang!
    wakakakaak

    ReplyDelete